مقالات

نکات ضروری در طراحی سایت گوگل پسند

نکات ضروری در طراحی سایت گوگل پسند

این روزها بازاریابان اینترنتی هرکاری انجام می دهند که بدون پرداخت هزینه ای از طریق هر کانالی که ممکن است عملیات افزایش بازدیدکننده ، فروش اینترنتی و … را انجام دهند. یکی از تاثیرگذارترین راه های طراحی وب سایت که بدون پرداخت هزینه میتوان از طریق آن بازاریابی کرد سئو (SEO ) یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است. در حالی که بسیاری از تجارت ها هنگام استفاده از سئو و بهینه سازی فقط بر روی مسائلی مانند تولید محتوا و شبکه های اجتماعی تمرکز می کنند و از تکنیک هایی که برای موتور های جستجو مثل گوگل و بینگ مهم هستند صرف نظر می کنند. بله درست است که محتوای بازاریابی و شبکه های اجتماعی بحثی جدید در سئو هستند اما آنها با حقیقت مقداری فاصله دارند.فرض کنید سایت شما یک مغازه است در بهترین نقطه شهر است و هر روز بهترین اجناس را رایگان در آن قرار میدهید اما فرض کنید ۵ پله از سطح زمین فاصله دارید و یا پله ندارید و اگر هم دارید پله های مناسبی برای رفت و آمد نیست. به نظر شما کسی وارد مغازه شما می شود؟ شما می توانید محتوای خیلی خوب و موثری را برای مخاطبان خود منتشر کنید و سپس آن محتوا را در شبکه های اجتماعی پخش کنید و منتظر بمانید تا بازدهی آن را در نتیجه موتورهای جستجو مشاهده کنید.اساس و اصول سئو تکنیک های طبیعی هستند و خیلی مهم و تاثیرگذار است که سایتی ایجاد کنید که هم برای موتورهای جستجو و هم بازدیدکننده گان به بهترین نحو ممکن در دسترس باشد. در این مطلب ۱۰ نکته مهمی که به شما برای ساخت سایتی گوگل پسند کمک می کند را مطرح میکنیم:

بهینه سازی ساختار آدرس های پیوند :

آدرس های وبسایت باید به گونه ای طراحی شوند که در نظر کاربران بسیار ساده و قابل درک باشند.

بهینه سازی آدرس های سایت

گاهی اوقات سیستم مدیریت محتوای سایت ، آدرسی غیرضروری همراه با کاراکتر هایی بی ربط و بی معنی را در جعبه آدرس بار نمایش میدهد. آدرس های پیوند برای عمل خزیدن و برقراری ارتباط با سایت ها و صفحات دیگر بسیار مهم هستند. راه حل : مطمئن شوید آدرس های صفحات شما برای موتورهای جستجو اصلی بهینه شده اند.

بهینه سازی سرعت سایت
برای اینکه وبسایت تجربه ی کاربری بهتر داشته باشد باید دقت داشت که سرعت سایت شما به بهترین نحو بهینه سازی شده باشد.

بهینه سازی سرعت سایت

یکی از پارامتر های بسیار مهم و حیاتی طراحی سایت که در الگوریتم رتبه بندی گوگل نقش بسزایی دارد سرعت لود صفحات سایت شماست. راه حل : با استفاده از ابزار رایگانی که گوگل در اختیار عموم قرار داده سرعت صفحات سایت خود را بررسی کنید و طبق توصیه های آن نسبت به بهبود سرعت سایت خود اقدام نمایید. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights /

بهینه سازی لینک های داخلی :
رنک صفحه اصلی در رتبه بندی صفحات داخلی سایت تاثیر به سزایی دارد.

رنک صفحه اصلی

پیج رنک یکی از امتیازاتی است که گوگل در رتبه بندی از آن استفاده میکند.پیج رنک بالاتر فرصت بهتری به شما برای افزایش رتبه سایت خود در نتایج جستجو را می دهد.پیج رنک هر صفحه امتیازی است که به صفحه های داخلی بر اساس فرمولی داده می شود.یعنی مقدار پیج رنک یک صفحه بر اساس فرمول زیر به صفحاتی که در آن صفحه لینک داده شده اند امتیاز می دهد.
فرمول :

مقدار امتیازی که پیج رنک به لینک های داخلی می دهد = پیج رنک / تعداد لینک های داخلی مثال : پیج رنک ۸ / ۴۰ لینک داخلی = ۰٫۲ امتیاز به هر لینک داخلی پیج رنک ۸ / ۱۰ لینک داخلی = ۰٫۸ امتیاز به هر لینک داخلی راه حل : ساختمان لینک های داخلی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که به صفحات غیرضروری لینک نداده باشید.

بهینه سازی جاوا اسکریپت

خزنده های موتور های جستجو برای خزیدن و هدایت کد های جاوا اسکریپت زمان زیادی صرف می کنند. اگرچه جستجوها بهتر انجام می شوند اما این عیب را نیز دارند. بعلاوه کد های جاوا اسکریپت گاهی اوقات از خزیدن مطالب مهم و لینک ها توسط عنکبوت های موتورهای جستجو جلوگیری می کنند. اگر سایت شما کد های جاوا اسکریپت زیادی دارد مطمئن شوید که این کد ها از خوانده شدن اطلاعات توسط روبات موتور های جستجو جلوگیری نکنند. اگر جلوگیری می کنند سعی کنید کد ها را بهینه بنویسید یا راه های دیگری برای دسترسی روبات به مطالب بیابید. در غیر اینصورت با شکست بزرگی مواجه خواهید شد. برای مثال : شرکت ما کد های جاوا اسکریپت را برای موتور های جستجو مخصوصا روبات گوگل بهینه می کند تا حدی که نزدیک ۱۰۰ درصد خطایی وجود نداشته باشد و همه مطالب به بهترین نحو ممکن ایندکس شوند.

رفع مشکلات عنکبوت ها ( Spider )

گاهی اوقات برای سایت هایی اتفاق می افتد که میخواهند چیزهای باارزشی مثل عکس ها ، صفحات پرینت و … را به صورت پاپ-آپ نمایش دهند اما متاسفانه لینکی برای بازگشت به سایت در نظر نمی گیرند. به همین دلیل ممکن است با موتورهای جستجو به مشکلاتی بخورید زیرا این خلل ممکن است شما را از پاپ-آپ به سمت محتوای دیگری هدایت کند.بعلاوه موتور های جستجو صفحاتی را که تجربه کاربری خوبی برای کاربران خود رقم نمی زند را در نتایج جستجو نمایش نمی دهد. راه حل : در صورتی که از پاپ-آپ استفاده کردید آن را در فایل robos.txt اعلان و یا با استفاده از تگ nofollow از دنبال شدن توسط روبات ها جلوگیری کنید.
۶٫بهینه سازی نشانه گذاری های schema

در سال ۲۰۱۱ گوگل ، یاهو و بینگ برای ایجاد یک کد HTML جدید که برای درک بهتر وب به آنها کمک کند با هم همکاری کردند. نتیجه این همکاری Schema.org بود. الگو ( schema ) یا طرح های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید محصولات ، سرویس ها و یا خدمات خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. طبق گفته موتور های جستجو برای انتقال از وب حال حاضر به یک وب معنایی ، بسیار حیاتی است که صفحات سایت های شما بر اساس schema.org نشانه گذاری شده باشند. راه حل : کد های Html سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که بر اساس نشانه گذاری های schema ایجاد شده باشند.همچنین از ابزار کوچک دستی که میتواند به شما کمک کند، میتوانید استفاده کنید.از اعتبار سنج الگوی گوگل نیز میتوانید برای انجام درست نشانه گذاری استفاده کنید.

بهینه سازی رابطه کاربری

هرچه سایت شما برای انسان ها قابل استفاده تر باشد ، برای موتورهای جستجو جذاب تر و خوش نما تر است. گوگل در الگوریتم پاندای خود سیگنال تجربه-کاربری را نیز قرار داده است. این خیلی مهم است که مطمئن شوید سایت شما نیاز کاربران و روبات های موتورهای جستجو را با تکریم، احترام و انجام یک تجربه بسیار خوب و عالی برطرف میکند. راه حل : با توجه به اهداف سایت خود باید تجربه کاربری را انجام دهید. شما با استفاده از ابزارهای تحلیل میتوانید تشخیص دهید که سایت تان در تجربه-کاربری موفق بوده و اگر نیست مشکل را پیدا و نسبت به رفع آن اقدام کنید. شما میتوانید افرادی را استخدام تا سناریو های شرکت شما را یافته ، بازخورد گرفته و پیاده سازی کند. در سایت خود امکان جستجو را فراهم کنید.با این کار افراد احساس زنده بودن سایت شما را می کنند. سپس مطمئن شوید برای کلماتی که در آن جستجو می شود مطالبی برای نمایش وجود داشته باشد تا کار بدرستی انجام شده باشد.

بهینه سازی کد/محتوای مهم

دقت کنید کدهایی که در سایت قراردارد برای خزنده گوگل بهینه شده باشند.

بهینه سازی کد و محتوا

اگر به سایت های تجارت الکترونیک دقت کرده باشید متوجه می شوید که محصولات خود را بر اساس دسته ها و زیر دسته هایی طبقه بندی کرده اند و زیر این محصولات بخشی برای متن تبلیغاتی در نظر گرفته شده است. این برای انسان های بسیار مناسب است اما برای موتورهای جستجو اینطور نیست. محتوایی که در زیر محصولات قرار میدهید دارای اهمیت کمی برای موتورهای جستجو است پس سعی کنید محتوا را قبل از محصول خود و برای انسان ها بنویسید. راه حل : با استفاده از HTML بخش توضیحات محصول خود را به قبل از عکس محصول انتقال دهید و سعی کنید متن خود را به صورت تبلیغاتی زیبا بنویسید.
۹٫استفاده از عناصر HTML مناسب برای قالب صفحات

موتور های جستجو با استفاده از عناصر HTML محتوا و رابطه متن ها را با هم می فهمند.استفاده از عناصر مناسب HTML در قالب صفحات ، محتوای شما را بهینه می کند و ارتباط آن را با دیگر صفحات افزایش می دهد. راه حل : مطمئن شوید که در قالب های خود از تگ های عنوان H1 تا H6 ، تگ توضیحات و تگ alt برای تصاویر استفاده کرده باشید.

ابزار وبمستر تولز گوگل

مطمئن شوید که سایت شما در ابزار وبمستر تولز گوگل ثبت شده و فعال شده باشد. این ابزار به گوگل اجازه می دهد تا با شما در رابطه با هر مشکلی که سایت تان با آن برخورد کرد ، در تماس باشد.

نوشته های مشابه