مقالات, موفقیت

۱۰ اصل ساختن کسب و کار میلیاردی و بسیار موفق

 ۱. “چیزی بسازید که به آن باور دارید – زیرا اولین گام ساختن کسب و کار میلیاردی همین است.”

درست مانند گلدمند و نل‌باف، من نیز با تجربه‌ی بیش از ۳۰ سال کارآفرینی، یک درس خوب گرفته‌ام. وقتی تنها هستید، و در یک اتاق تاریک نشسته‌اید و به این موضوع فکر می‌کنید که چرا کسب و کارتان شکست خورده است، تنها یک چیز وجود دارد که قدرت به پیش بردن شما را دارد – به هدف‌تان ایمان داشته باشید.

“به بهسازی ۱۰٪ فکر نکنید. تغییرات اساسی ایجاد کنید و متفاوت شوید.”

بله – در جامعه امروز محصولات، خدمات و شرکت‌های جالبی از طریق کارآفرینی تولید می‌کنیم. شرکت Honesttea همراه با تغییرات دنیا تغییر کرد و اکنون نسبت به زمانی که شروع به فعالیت کرد کاملا متفاوت است. ولی، اگر به اطراف‌تان نگاه کنید، خواهید دید بسیاری از کسب و کارها تقلیدی از دیگران هستند. به دام آن‌ها نیفتید. خوب کندوکاو کنید و همین الان تصمیم بگیرید چیزی را متفاوت تولید کنید و کاملا متفاوت باشید.

۳. “آمادگی این مسئله را داشته باشید که از محصول یا خدمت یا حتی شرکت‌تان کپی‌برداری شود. تا زمانی‌که نتوانید با این موضوع کنار بیایید کسب و کارتان را شروع نکنید”.

اگر ایده‌ی شما برای ساختن کسب و کار میلیاردی کاملا متفاوت است و در بازار موفق خواهد شد، پس منتظر باشید کپی‌بردارها وارد عمل شوند. چگونه می‌توانید در مبارزه با یک حریف سنگین وزن جان سالم به در ببرید؟ کلید موفقیت شما عبارت است از ‘ابداعات مداوم’. اگر چه می‌توانید از مسیر ما پیروی کنید و یا یک نفر از این رقبا طرح دوستی بریزید و بگذارید سهام شرکت شما را بخرند. (شرکت کوکاکولا در ۲۰۱۱ honesttea را خرید).

۴. “برای مواقع بدشانسی یا اشتباهاتی که رخ می‌دهند اندوخته‌ی مالی داشته‌باشید.”

توصیه‌ی خوبی است – ولی بعضی اوقات انجام دادن چنین کاری بسیار سخت است. استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌ها در حال رشد چه اندوخته‌های نقدی باید کنار بگذارند؟ گلدمن و نیل‌‌باف به نکته‌ی خوبی اشاره کرده‌اند – تا جایی‌که می‌توانید با دقت خرج کنید و پول یا انرژی را هدر ندهید. شما می‌توانید از اشتباهات و بدشانسی‌های سر راه‌تان با موفقیت عبور کنید، پس دلی پرجرأت و پرانرژی داشتن می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

۵. “تا زمانی‌که به فروش دست نیافته‌اید، کنترل شرکت را از دست ندهید.”

برخی کارآفرینان به راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و با وسوسه‌ی رشد بیشتر از طریق جذب سرمایه کنترل شرکت را رها می‌کنند. اگر کنترل شرکت را رها کنید تا با ریسک از دست دادن فرهنگ و چشم انداز شرکتی که ساخته‌اید مواجه شوید. اگرچه شرکت honesttea از ابتدا سرمایه جذب کرده بود، ولی همیشه بنیانگذاران آن در جایگاه هدایت‌گر باقی ماندند. (و بله، درست است – گلدمن همچنان می‌تواند به‌عنوان مدیرعامل honesttea به سوی چشم‌انداز خود حرکت کند، ولی رئیس او در شرکت کوکا کولا هر زمان که بخواهد می‌تواند به کارهای او “نه” بگوید. پس،‌کنترل حقیقی شرکت را برای همیشه از دست داده است).

۶. “بر سر چیزهای بزرگ و کلی توافق نکنید – در همه چیز به توافق برسید”.

چشم‌انداز. هدف. ارزش‌های اصلی. این‌ها را بر سنگ بتراشید و از آن‌ها تخطی نکنید. ولی انعطاف در گزاره‌های ارزشی، محصولات، و خدماتی که می‌سازید تا به هدف‌تان برسید از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بسیاری از کارآفرینان نمی‌توانند به خواسته‌هاي مشتریان‌شان تن بدهند و “تسلیم بازار شوند”.

۷. “راهی برای دست‌یابی به اهداف‌تان بیابید که بودجه‌ی کمی نیاز داشته‌باشد – سپس آن عدد را نصف کنید.”

درست است – قبلا هم این موضوع به گوش‌تان خورده است. توصیه‌ي من این است که از روز اول سیاست صرفه‌جویی را در شرکت‌تان اعمال کنید. دفتر کار رؤیایی در کار نیست. از بروشورهای کاملا رنگی خبری نیست. تا زمانی‌که به فرمول مخفی موفقیت دست پیدا کنید، هدف شما این است که در بازار باقی بمانید. مصرف کردن بودجه هیچ چیزی برای‌تان به ارمغان نمی‌آورد جز این‌که به سرعت مرگ شما را در بازار جلو می‌اندازد.

۸. “این یک ماراتن است نه دو سرعت”.

ساختن کسب و کار میلیاردی نه برای دل‌ربایی است و نه برای نشان دادن سرعت. صعود به اورست در این ۳ گام ساده انجام نمی‌شود: ۱) تصمیم بگیرید می‌خواهید این کار را انجام دهید، ۲) بدون نیاز به هیچ‌گونه آمادگی به نپال بروید،‌ ۳) ظرف مدت ۱۲ دقیقه به راحتی از کوه بالا بروید. سیستم را برای بلند مدت بسازید و بر گام‌ها کوتاه و به هم پیوسته تمرکز کنید. (برای صعود به اورست به ۲۶،۳۶۴ گام ۱۷.۷۸ سانتیمتری نیاز دارید.)

۹. ”از خانواده‌تان، کارمندان‌تان و سلامت روحی و روانی خودتان مراقب کنید – اگر به طور منظم نمي‌خندید یا لبخند نمی‌زنید، خودتان را واسنجی کنید”.

مسیرتان را به سمت یک کسب و کار بسیار موفق تجسم کنید: مؤسس کسب و کار به مدت ۵ سال، ۱۸ ساعت در روز، مدام، کار می‌کند. درست است؟ نه، درست نیست. در مکالماتی که با گلدمن داشتم، برای موفقیت در سال‌های سختی که داشته است دو دلیل اصلی را عنوان کرد: اول، به هدفش ایمان داشت، دوم، بین کار و زندگی شخصی تعادل ایجاد کرده بود. این مفهوم که برای رسیدن به موفقیت و ساختن یک کسب و کار باید ارتباطات خانوادگی و سلامت فردی  خودمان را فدا کنیم، درست نیست.

۱۰. “شرکت و برندتان را آن‌گونه بسازید که گویی برای همیشه مالک آن خواهید بود.”

آیا در آینده ممکن است شرکت یا برندتان را بفروشید؟ ممکن است. آیا تنها دلیلی که باعث شده است این کسب و کارتان را بسازید فروش آن است؟ حتما این طور نیست. وقتی با علاقه و هدف یک کسب و کار را شروع می‌کنید و آن را می‌سازید، و به خل مشکلات مشتریان‌تان بها می‌دهید و از این رو یک کالا یا خدمت ارزشمند را به آن‌ها تحویل می‌دهید، پس شرکت بسیار ارزشمندی ساخته‌اید. کسانی که با هدف فروش کسب و کار آن را راه می‌اندازند به ندرت به موفقیت می‌رسند.


نوشته های مشابه